Barten, mustasjen, snørrbrems, musefella..Hvor viktig er den EGENTLIG?

   Snørr, Melk, Snurr, Trønder, Moped, Dun, 

Hva har alle disse ordene til felles? Jo de legger seg på overleppa. 

Overleppa er en plass der det helt siden vi var babyer har vært meningen at noe skal ligge.
Det startet med melkebart, snørrebart, dunbart,mopedbart,trønderbart. 

Melkebart er sikkert et av de 50 første ordene vi hørte, når vi lå der allerede med munnen sugd fast i matfatet til mamma.

A moustache spoon, dated 1904, used in Edwardian England to protect the moustache while eating soup. Wiki.



Når vi ble ungdommer, prøvde vi å se hvor mye manndom det grodde under nesa. De fleste hadde dun som ble til en halvdårlig mopedbart, som ikke engang satt seg fast i åpneren på ølboksen. Barten kommer i fastere form når man blir litt eldre heldigvis. For de fleste.

Mange får ikke en kraftig bart, men det er utrolig kult å ha en snever bart uansett. Om den ikke blir altfor snever ref mopedbart. Uansett, bær den med stil!

Mopedbart-Justin Bieber. Han lider ingen nød.





Nå for tiden hører en god bart med til skjegget.



Fun facts:

  • Verdens lengste bart er mer enn 4,2 meter lang og tilhører Ram Singh Chauhan fra Rajasthan i India som bruker sennep og kokosnøttolje for å holde den fin. 
    Foto: Guinness Rekordbok på nett.

  • I en kortstokk er hjerter den eneste fargen hvor kongen ikke har bart.

  • En én måneds gammel bart er kapabel til å absorbere omtrent ti prosent av et ølglass før resten renner ned i ansiktet på øldrikkeren. (Hmm..Hva med en ettårig bart på overleppa?) Da snakker mengder med øl,saus,og en del melis fra skolebrød(Som faktisk er den beste bartevoksen jeg har testet.)

  • I Madhya Pradesh i India får politibetjentene betalt for å anlegge bart fordi sjefene der tror det fører til at de oppnår høyere respekt.

  • I 1457 ble menn med mustasje utvist fra Dublin.
    Nei,man skulle vel helst ikke ha bart i Irland.


Ikke alle er opptatt av barten sin.

Jeg husker selv når jeg sparte til langt skjegg første gang. Da stusset jeg barten etter hvert som den vokste. Slik at den alltid var 5 mm piggsveis på overleppa.
Dette hadde jeg kanskje i ett år mens skjegget vokste seg pent.

Det var ikke før jeg så en litt sliten kar i en svær skinnjakke av ...sau(? )på bussen med en vanvittig stor bart men mindre skjegg at jeg tenkte... DET var rått! 
Den minnet meg litt om barten til han karen med slottet i Frankrike. DICK fra Escape to the Chateau.
Så, jeg la vekk hårklipperen og sparte barten til den store gullmedaljen. Gjett hva! Jeg hadde akkurat den typen bart som mannen på bussen, nesten. 
(The )Dick fra Drømmeslottet.

Min STØRSTE feil ved skjeggsparing. Se barten. 



Min andre "feil" Kun spare barten på siden,stusset på midten.

Villbusk under nesa. NÅ snakker vi! Foto @mortenbphoto





At jeg ikke gjorde dette før! 
Så til alle nye skjeggsparere:Ikke glem barten! Det er pynten på på kaka, felgene på bilen, undertøyet på dama..Altså, DEN HØRER MED!  Man skal tåle mye bartehår i munnen,og at det går med en del tørkeruller til maten,men det er verdt det.
Barten må være der, om du ikke har et gjennomført Delvis skjegg,som også er sykt kult.. 


Delvis skjegg. 



Har du muligheten til å gro en STOR bart, DO IT.


En god mustasje skaper en real mann, iallefall illusjonen av en. 



Kommentarer